Ο δίσκος της Φαιστού, είναι γνήσιος;

Posted: juni 21, 2011 in Minoan History and culture

http://no.wordpress.com/tag/minoan-history-and-culture/

Click on this link to  get versions in other languages and to se complete index of category

Sven Buchholz:

Ο δίσκος της Φαιστού, είναι γνήσιος;

Στο επιστημονικό αρχαιολογικό
περιοδικό MINERVA στο
τεύχος  Ιουλίου 2008,

εκδόθηκε ένα άρθρο με τίτλο:

Ο δίσκος της Φαιστού:

Μία φάρσα ηλικίας εκατό ετών!

 Το άρθρο είναι το δέκατο μιας σειράς άρθρων όπου περιγράφεται η πλαστογράφηση αρχαίων τεχνών.

Ο συγγραφέας Jerome M. Eisenberg Ph. D., ο αρχισυντάκτης του περιοδικού, είναι πολύ  γνωστός ειδήμων που ασχολείται με τέτοιες  πλαστογραφήσεις εδώ
και πολλά χρόνια. Προβλήθηκε και εκπομπή στην τηλεόραση σχετικά με το θέμα.

 Ο δίσκος της Φαιστού
Ο δίσκος βρέθηκε από τον Ιταλό αρχαιολόγο  Luigi Pernier κατά τη διάρκεια
των αρχαιολογικών ανασκαφών της Φαιστού το 1908.

 Ο συγγραφέας δηλώνει ότι ο δίσκος κατασκευάσθηκε από τον ευρέτη του  Luigi Pernier.

Κίνητρο

Γιατίεπινόησε ο Pernier αυτό το τέχνασμα; Ο συνάδελφός του, ο Ιταλός αρχαιολόγος  Federico Halbherr το 1884 ξεκίνησε τις ανασκαφές στη Γόρτυνα παράλληλα με τις ανασκαφές  άλλων Ιταλών αρχαιολόγων στην περιοχή της Μεσσαράς. O Halbherr βρήκε πολλά αντικείμενα με γραπτά κείμενα στην αρχαία Ελληνική γλώσσα που χρονολογούνται στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ. Το πιο σημαντικό εύρημα, οι φημισμένες επιγραφές της Γόρτυνας, που βρίσκονται στα τείχη της αρχαίας πόλης αποτελούν τους πρώτους γραπτούς νόμους της Ευρώπης. Ο Pernier δούλευε μαζί με μια άλλη ομάδα ανασκαφών στη Φαιστό. Μέχρι την αρχή του 19ου αιώνα πιθανώς δεν είχαν βρει κάποιο σημαντικό αντικείμενο. Ήταν την ίδια εποχή που ο Arthur Evans άρχισε τις ανασκαφές της Κνωσού. Ο Evans είχε πολλά ευρήματα από Μινωικές γραφές, Γραμμικής Γραφής Α και Β. Οι προσδοκίες ήταν μεγάλες για όλους ότι και ο Pernier θα έβρισκε  μινωικές γραφές. Δεν βρέθηκε όμως τίποτα τέτοιο. Τι να έκανε ο Luigi Pernier; Τι να ανακάλυπτε για να κερδίσει αρκετή υπόληψη και φήμη ώστε να ανταγωνιστεί με τον Evans και το Federico Halbherr; Ο
Luigi Pernier βρήκε την απάντηση γρήγορα: Ένα κατάλοιπο του παρελθόντος με ένα αναποκρυπτογράφητο ιερογλυφικό κείμενο, το Δίσκο της Φαιστού! Ο Pernier ήταν Ιταλός αρχαιολόγος. Κατά την διάρκεια  της εκπαίδευσής  του στην Ιταλία σίγουρα είχε μάθει αυτό που στα 1890 ήταν το μεγάλο αντικείμενο συζητήσεων: Ο Magliano Disko που βρέθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1880. Το κείμενο είναι στην ετρουσκική  γλώσσα που δεν είχε αποκρυπτογραφηθεί μέχρι τότε. Ο δίσκος της Φαιστού και ο δίσκος  Magliano είναι οι μόνοι δίσκοι αυτού του τύπου που βρέθηκαν ποτέ στον κόσμο! H τεχνοτροπία είναι εντελώς πανομοιότυπη. Περίπου κυκλικός, με το κείμενο στα Ετρουσκικά
να  στροβιλίζεται προς τα μέσα.

 
                                       Ο δίσκος Magliano.    

 Στο άρθρο του ο Eisenberger αναλύει όλες τις διαθέσιμες διαστάσεις για την αλήθεια με το δίσκο. Αφού ασχολιόταν με το θέμα της πλαστογράφησης αρχαίων τεχνών για πολύ καιρό είχε αποκτήσει αρκετή εμπειρία και  επομένως υλικό για να δημιουργήσει: «Τα υφολογικά κριτήρια  αρχαίων πλαστογραφιών» ή αλλιώς «Τις οδηγίες για την ανίχνευση πλαστογραφιών αρχαίων έργων τέχνης.

Οι οδηγίες αποτελούνται από πολλά σημεία. Αυτά τα εννέα σημεία έχουν αντιστοιχίες με το δίσκο.

  1. Ανομοιότητα  στην τεχνοτροπία δημιουργίας των στοιχείων
  2. Ανομοιότητα στο βαθμό αφηρημένης έννοιας των στοιχείων
  3. Ένα μοναδικό στοιχείο στη σύνθεση
  4. Μία μοναδική τεχνοτροπία: η εμφάνιση μίας πλήρως ανεπτυγμένης τεχνοτροπίας ή τύπο μέχρι πρότινος ήταν άγνωστη
  5. Επαναλαμβανόμενα μοτίβα ή εμβλήματα του παραχαράκτη – σε περιόδους ή περιοχές όπου συνήθως δεν εμφανίζονταν – ή τύποι που ο ίδιος ο παραχαράκτης εφεύρισκε
  6. Αναστροφή της εικόνας
  7. Μία σύνθεση γεωγραφικά ανόμοιων τεχνοτροπιών
  8. Ανομοιότητα  στην χρονική τοποθέτηση των στοιχείων
  9. Διορθώσεις με τη μέθοδο της αφαίρεσης
  10. Μπορούμε να δεχτούμε μόνο ένα μικρό ποσοστό  από αυτά τα στοιχεία  να εμφανίζονται σε ένα γνήσιο αρχαίο αντικείμενο.
    Αν υπάρχουν περισσότερα είναι σίγουρο ότι πρόκειται για μία πλαστογράφηση.

Αντιστοιχίες μεταξύ του δίσκου της Φαιστού και των εννέα σημείων στις «Οδηγίες για την ανίχνευση πλαστογραφιών αρχαίων έργων τέχνης».  Τα σημεία είναι αριθμημένα  (*1*) (*2*) ….κτλ. με αναφορές σε ό,τι έχει
προαναφερθεί.

Ο δίσκος έγινε  από την αρχή ένα επίμαχο αντικείμενο συζητήσεων μεταξύ των επιστημόνων. Μέχρι τώρα έχουν γίνει περίπου 100 δημοσιευμένες προσπάθειες για να αποκρυπτογραφηθεί το μήνυμα του δίσκου. Πολλές από αυτές είναι φανταστικές! Καμία από τις  προσπάθειες δεν μοιάζει με την άλλη!

Ο δίσκος είναι μοναδικός! Σε αντίθεση με άλλα  ευρήματα Μινωικών  πινακίδων αργίλου, που έχουν σχήμα ορθογωνίου, ο δίσκος της Φαιστού είναι κυκλικός! Το πιο περίεργο είναι ότι οι χαρακτήρες δεν είναι χαραγμένοι, τυπώθηκαν  με
σφραγίδες!  Ο κάθε χαρακτήρας  έχει μία σφραγίδα! Τυπογραφία 3200 χρόνια πριν το Gutenberg! Ο συγγραφέας θεωρεί όμως μυστηριώδες το ότι οι διάφοροι χαρακτήρες  είναι τοποθετημένοι συμπτωματικά χωρίς ένα γενικό σχέδιο, όπως θα περίμενε κανείς σε ένα πιο εξεζητημένο γραπτό σαν αυτό. Οι χαρακτήρες τυπώθηκαν λίγο πολύ συμπτωματικά, άλλοτε με φορά προς τα κάτω και άλλοτε προς τα πάνω, αριστερά ή δεξιά! Ένα πρόβλημα είναι όμως ότι δεν βρέθηκε ποτέ ούτε μία από τις σφραγίδες, ούτε κάποιος άλλος δίσκος! Οι περισσότερες πινακίδες που υπάρχουν με Μινωικές γραφές  διατηρούνται μέχρι σήμερα λόγω της έκθεσής τους σε πυρκαγιά. Ο Δίσκος της Φαιστού είναι όμως ψημένος τέλεια, ομοιογενώς, σαν να ψήθηκε σε ένα μοντέρνο φούρνο κεραμικών! (*3*) (*4*)

Αναλύοντας τους διαφορετικούς χαρακτήρες διακρίνει κανείς αμέσως τη διαφορά της τεχνοτροπίας μεταξύ τους. Πολλοί από τους χαρακτήρες απεικονίζουν πολύ φυσικά με ακρίβεια φωτογραφίας. Άλλοι έχουν μεγάλο βαθμό αφηρημένης έννοιας. Με λίγη φαντασία και καλή πρόθεση, μπορεί κανείς να βρει κάποιους χαρακτήρες που μοιάζουν με τη Γραμμική Γραφή Α και Β καθώς και με ιερογλυφικά από την Ανατολία. Υπάρχει και ένα Αιγύπτιο  ιερογλυφικό και δύο από την Κρήτη! Μερικοί από αυτούς τους χαρακτήρες που σίγουρα εκλάπησαν από άλλα συστήματα γραφών είναι και τοποθετημένοι αντίθετα από τους πρωτότυπους. Για να δημιουργήσει ο παραχαράκτης την τέλεια σύγχυση ανάστρεψε τις εικόνες των κλεμμένων
στοιχείων. 

Αυτό λέγεται μίγμα! (*1*)  /  (*2*)  /  (*6*)                                                            

Επομένως βρίσκονται στο δίσκο χαρακτήρες όπου η γεωγραφία διαφέρει
από την Ανατολία στο Βορά μέχρι την Αίγυπτο στο Νότο! Ο δίσκος έχει και χαρακτήρες που έχουν ομοιότητα με ιερογλυφικές γραφές της Αιγύπτου καθώς και Ανατολικών χωρών και με γραμμικές γραφές σαν τη Γραμμική γραφή Α και Β!   Όλες αυτές οι γραφές διαφέρουν κατά 600 περίπου χρόνια ηλικιακά! Επομένως, ο Δίσκος της Φαιστού είναι  ασύμβατος με τα υπόλοιπα συστήματα γραφών, γραμμικά καθώς και ιερογλυφικά της Κρήτης,   εκτός από ορισμένους χαρακτήρες που μοιάζουν με αυτούς στον «χαραγμένο χάλκινο πέλεκυ
του Αρκαλοχωρίου» που αποτελείται συνολικά από 15 ιερογλυφικούς χαρακτήρες.
(*5*) / / (*7*) / (*8*)

Επειδή (οι χαρακτήρες) απεικονίζουν πολύ φυσικά ορισμένα αντικείμενα υπήρχαν κάποιοι που πίστεψαν ότι επρόκειτο για μια εικονογραφική γραφή. Στις εικονογραφικές γραφές, στα ιδεογράμματα, ο κάθε χαρακτήρας εκπροσωπεί το αντικείμενο που απεικονίζεται, την εικόνα, όχι τη λέξη καθ’ αυτή. Στα εικονογραφικά συστήματα, στα ιδεογράμματα, ο χαρακτήρας σημαίνει η ιδέα της εικόνας. Παράδειγμα: Στα Ιαπωνικά  η εικόνα μίας ΚΑΡΔΙΑΣ σημαίνει «καρδιά». Άλλα νοήματα δημιουργούνταν με παράθεση  περισσότερων εικόνων, για παράδειγμα ΚΑΡΔΙΑ + ΜΑΧΑΙΡΙ σήμαινε «πόνος».
Για αυτό μπορεί κανείς να καταλάβει εύκολα ότι ένα εικονογραφικό σύστημα θα χρειαζόταν χιλιάδες χαρακτήρες για να ανακοινωθεί νόμιμα. Ο Δίσκος
της Φαιστού έχει μόνο 45 χαρακτήρες. Ο κάθε χαρακτήρας του δίσκου έχει και πάρα πολλές επαναλήψεις. Επομένως, ο δίσκος δεν μπορεί να ανήκει  σ’ ένα
εικονογραφικό σύστημα!

Οι περισσότερες προϊστορικές γραφές είναι συλλαβικές γραφές, δηλαδή, κάθε χαρακτήρας αντιστοιχεί με ένα σύμφωνο και ένα φωνήεν ή δύο φωνήεντα. Αντίθετα με τα εικονογραφικά συστήματα δεν είναι η εικόνα αλλά η λέξη που δίνει νόημα στον χαρακτήρα. Παράδειγμα:
χαρακτήρας που απεικονίζει μία καρδιά – ΚΑΡΔΙΑ – συλλαβή = ΚΑ.                   Το πρόβλημα είναι ότι ο δίσκος αποτελείται μόνο από 45 διαφορετικούς  χαρακτήρες ιερογλυφικών. Οι συλλαβικές γραφές,  σαν τη Γραμμική Γραφή  Α και Β καθώς και  οι ιερογλυφικές  γραφές της Κρήτης έχουν περίπου
100 χαρακτήρες, διπλάσιους από τους 45 του δίσκου.  Ένα φωνητικό αλφάβητο σαν το Ελληνικό, που δημιουργήθηκε 1000 χρόνια αργότερα, έχει μόνο 24 χαρακτήρες! Λόγω αυτών των γεγονότων συμπεραίνουμε ότι με αυτό
τον τρόπο που κατασκευάστηκε ο δίσκος, δεν επρόκειτο ποτέ να μεταδώσει
κάποιο  μήνυμα με νόημα.

 Προσωπικά σχόλια

 Εγώ είμαι ένας από αυτούς που σαγηνεύονταν από το Μινωικό
αίνιγμα από νεαρό αγόρι. Διαβάζοντας το άρθρο του Eisenberg μου αφύπνισε μία παλιά ανάμνησή μου πριν από 40 χρόνια. Ένας φίλος που παρέλαβε μία κάρτα με την εικόνα του δίσκου της Φαιστού από το θείο του που έκανε διακοπές στην Κρήτη μου την έφερε για να μάθει περισσότερες πληροφορίες. Εκείνη την εποχή εγώ δεν είχα τέτοιες γνώσεις, για αυτό και έδωσα την κάρτα σε ένα άλλο φίλο που  θεωρούταν Αυθεντία στην Ιστορία. Μου έδειξε αμέσως ένα βιβλίο με την εικόνα του δίσκου Magliano. Το θυμάμαι καλά όταν μου
είπε γελώντας: «Αυτός ο Δίσκος της Φαιστού μου φαίνεται σαν καινούριος σε
σύγκριση με αυτό του Magliano  που φαίνεται πραγματικά παλιός! Τα είχα  ξεχάσει όλα μέχρι τη στιγμή που διάβασα το άρθρο!

Ασχολούμουν  εδώ και πολλά χρόνια σχετικά με το θέμα, όχι για να αποκρυπτογραφηθεί το κείμενο αλλά για να καταλάβω κάτι από το αίνιγμα της
Μινωικής κοινωνίας. Διάβασα πολλά για τις προσπάθειες αποκρυπτογράφησης του δίσκου, ιδιαίτερα  τo βιβλίο  του Kjell Aartun, “Die Minoische Schrift “
καθώς και αυτό του   Steven Roger Fischer, “Evidence of Hellenic dialect in The Phaistos Disc.”

Γνωρίζω και τους δύο συγγραφείς προσωπικά. Για να διαβάσει κανείς τέτοια βιβλία χρειάζεται αρκετό χρόνο επειδή πρέπει να μελετήσει και  αρκετές  πληροφορίες που βρίσκονται στους διαθέσιμους κατάλογους του θέματος που περιγράφουν τις διάφορες παραλλαγές των χαρακτήρων, καθώς και τα βιβλία των Evans, Chadwick, Brice, Olivier- Goddard κτλ. Ευτυχώς όλα
αυτά τα βιβλία βρίσκονται στη βιβλιοθήκη  του πανεπιστημίου του Όσλο. Από όλες αυτές τις μελέτες έμαθα πολλά για την αληθινή φύση του δίσκου. Δεν μελετάει κανείς τέτοια υλικά σε μία μόνο μέρα. Εμένα μου πήρε περίπου 5 χρόνια!   Αφού εξοικειώθηκα με τα γεγονότα αυτά δεν ήταν μεγάλη έκπληξη να διαβάσω τα συμπεράσματα του κύριου Eisenberg. Αναγνώρισα τα περισσότερα σημεία και μου δημιουργήθηκε το ίδιο φρόνημα με το συγγραφέα του άρθρου. Τη μεγαλύτερη υποψία μου δημιούργησαν τα βιβλία του Aartun και του Fischer.

Τα δικά μου στοιχεία:

 

Δεν είναι δυνατό οι 45 χαρακτήρες του δίσκου να ανήκουν σε κάποιο σύστημα γραφής, είτε εικονογραφικής είτε συλλαβικής.

Ο Δίσκος είναι ασύμβατος με τα υπόλοιπα συστήματα γραφών, γραμμικά καθώς και ιερογλυφικά της Κρήτης,  εκτός από ορισμένους χαρακτήρες που μοιάζουν
με αυτούς στον «χαραγμένο χάλκινο πέλεκυ του Αρκαλοχωρίου». Κι αυτός αποκρυπτογραφήθηκε  στο βιβλίο του Aartun. Ο πέλεκυς που αποτελείται
συνολικά από 15 ιερογλυφικούς χαρακτήρες. Δέκα από αυτούς είναι μοναδικοί, για αυτό εγώ πιστεύω ότι κι αυτό το αντικείμενο είναι πλαστογραφία. Φαίνεται από το άρθρο ότι και ο Eisenberg έχει τέτοια υποψία.
Μήπως θα είναι η ύλη για το επόμενο άρθρο του;

Ο Δίσκος της Φαιστού είναι μοναδικός, αλλά ο Δίσκος Magliano είναι   προφανώς το υπόδειγμα! Δεν βρέθηκε ποτέ ούτε μία από τις σφραγίδες, ούτε κάποιος άλλος δίσκος!

Η τεχνοτροπία είναι μίγμα διαφορετικών χρόνων και
περιοχών. Οι χαρακτήρες έχουν μεγάλη ανομοιότητα στο βαθμό
αφηρημένης έννοιας μεταξύ τους.

 Διαβάζοντας όλα αυτά έμαθα αρκετά και για την αληθινή φύση του δίσκου. Επομένως, για μένα δεν ήταν μεγάλη έκπληξη όταν διάβασα το άρθρο. Πρόσεξα τα περισσότερα σημεία και μου δημιουργήθηκε η ίδια υποψία με το συγγραφέα του άρθρου. Χάρη στο Διαδίκτυο έχω παγκόσμιες επαφές με κόσμο  που συμμερίζεται την ίδια  αντίληψη, αλλά επειδή ο «Δίσκος» προωθήθηκε σαν άγιο λείψανοκανείς  δεν τολμά να το ισχυριστεί! Μία τέτοια δήλωση μπορεί εύκολα να ερμηνευθεί σαν βλασφημία!

Η μόνη λύση που μπορεί να τελειώσει  αυτή τη συζήτηση είναι το «thermoluminescense test» για να εξακριβώσουμε αν ο δίσκος δημιουργήθηκε πριν από εκατό χρόνια ή πριν από περισσότερα από τρεις χιλιάδες. Ο συγγραφέας προσπάθησε να κανονίσει μία τέτοια εξέταση πολλές φορές μάταια. Ούτε ήταν δυνατό να εξεταστεί ο δίσκος έξω από τη  γυάλινη προθήκη του μουσείου! Η διευθύντρια, η Νότα Δημοπούλου – Ρεθυμνιοτάκη
απάντησε:  «Αγαπητέ Κύριε Eisenberg. Σε απάντηση της ηλεκτρονικής  αλληλογραφίας σας στις 25 Ιουλίου 2007, θέλω να σας ενημερώσω ότι δυστυχώς δεν είναι δυνατό να ικανοποιήσουμε  το αίτημά σας για να εξετάσετε το Δίσκο της Φαιστού ή το χαραγμένο πέλεκυ του Αρκαλοχωρίου.Ειδικά ο χαραγμένος πέλεκυς  είναι εγκιβωτισμένος και αποθηκευμένος, επειδή δε ο δίσκος της Φαιστού είναι μοναδικός, θεωρείται ακίνητος»!

Αν δεν ήταν  πεπεισμένος κανείς ήδη, σίγουρα  θα τον έπειθε η
δήλωση αυτή του μουσείου!

 Εγώ δεν πιστεύω ότι θα γίνει ποτέ η εξέταση για να μάθουμε την αλήθεια του δίσκου. Για μένα, όμως, αυτό δεν έχει καμία σημασία.  Η σειρά των εννέα σημείων του Eisenberg μαζί με τη δική μου εμπειρία αρκούν για να με πείσουν.

Reklamer
Kommentarer
  1. K. Bouzanis sier:

    Διαβάστε ό, τι νεώτερο για τον Γραπτό Ανθρώπινο Λόγο!
    Όταν μιλάμε για την Ανθρώπινη Γλώσσα εννοούμε την Πανανθρώπινη Γλώσσα, την οποία θα ανακαλύψουμε και, μελετώντας, θα την προσεγγίσουμε μέσα από τα, κατά τόπους και τα έθνη και τους λαούς, ιδιωματά της.
    http://bouzanis.blogspot.gr/2014/11/blog-post_4.html

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s